Αθανάσιος Γρηγοριάδης,
Λέκτορας, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, Α.Π.Θ.
Ευρυδίκη Ζαχοπούλου,
Καθηγήτρια, Τμήμα Προσχολικής Αγωγής, ΑΤΕΙΘ.
Teresa Leal,
Professor, Faculty of Psychology & Educational Sciences, University of Porto, Portugal.
Lise Sanders Olesen,
Associate Professor, University College Sealand, Denmark.
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ‘EARLY CHANGE’: Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής σε 6 χώρες.
Το διακρατικό πρόγραμμα ‘Early Change’ το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, (Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης, Γενική Διεύθυνση ‘Εκπαίδευσης & Πολιτισμού’), ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2011 και έχει συνολική χρονική διάρκεια 2 ½ ετών. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται με τη συνεργασία 19 εταίρων από έξι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ελλάδα, Πορτογαλία, Φιλανδία, Δανία, Κύπρος και Ρουμανία). Στους εταίρους ανήκουν εννέα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα από τις έξι συμμετέχουσες χώρες και δέκα Περιφέρειες Εκπαίδευσης και Δήμοι.
Ο πρωταρχικός στόχος του προγράμματος ‘Early Change’ είναι η ενίσχυση της επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής μέσω απόκτησης δεξιοτήτων αυτο-αξιολόγησης και ενίσχυσης των δεξιοτήτων έρευνας. Ως εργαλείο αξιολόγησης χρησιμοποιήθηκε η διεθνώς αποδεκτή κλίμακα παρατήρησης ECERS-R (Harms et al., 2003), η οποία περιλαμβάνει 7 υποκλίμακες αξιολόγησης της ποιότητας του περιβάλλοντος προσχολικής αγωγής. Ένα σύνολο 114 παιδαγωγών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης από τις έξι χώρες συμμετείχαν σε σεμινάρια επιμόρφωσης, τα οποία διεξήχθησαν από τον Οκτώβριο 2012 έως τον Ιανουάριο 2013. Στόχος των σεμιναρίων ήταν η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τη δομή και την φιλοσοφία του ECERS-R και η κατανόηση της διαδικασίας εφαρμογής του. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί αξιολόγησαν ένα σύνολο 525 τάξεων στις έξι χώρες.
Οι εμπειρίες και οι απόψεις των εκπαιδευτικών μετά την ολοκλήρωση των κύριων δράσεων του προγράμματος ‘Early Change’ συνέβαλαν στην ανάδειξη των σημαντικών διαφορών, αλλά και των ομοιοτήτων των συστημάτων προσχολικής αγωγής στις διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και των διαφορετικών προσεγγίσεων στην αντιμετώπιση και διαχείριση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση. Αναδείχτηκε ο κυρίαρχος ρόλος που μπορεί να παίξει μία διαδικασία αξιολόγησης της ποιότητας του περιβάλλοντος προσχολικής αγωγής στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, παρέχοντας έτσι πολύτιμες πληροφορίες στους φορείς εκπαίδευσης, αλλά και στους φορείς που είναι υπεύθυνοι για την χάραξη της ευρωπαϊκής πολιτικής και στρατηγικής στην εκπαίδευση.