Ευαγγελία Λαλούμη-Βιδάλη,
Καθηγήτρια, Τμήμα Προσχολικής Αγωγής ΑΤΕΙΘ.
Συγκριτική αξιολόγηση προσχολικής αγωγής: ερευνητικά δεδομένα, προκλήσεις και προβληματισμοί.
Οι ραγδαίες εξελίξεις και ανακατατάξεις που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη εποχή μας επηρεάζουν όλα τα πεδία των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και ιδιαίτερα αυτό της εκπαίδευσης.
Αξιολόγηση και ποιότητα έχουν αναδυθεί ως βασικές έννοιες και συνισταμένες οι οποίες αλληλοεπιδρούν και αμοιβαία επηρεάζουν το πλαίσιο της σύγχρονης εκπαίδευσης.
Η βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης συνεπάγει την αξιολόγησή της η οποία με τη σειρά της πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση διαμόρφωσης σχεδιασμού νέων πολιτικών και πρακτικών διαδικασιών της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η έννοια της συστηματικής αξιολόγησης της προσχολικής αγωγής έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια κυρίως στα πλαίσια της διδακτικής διαδικασίας για την κατανόηση της ανάπτυξης και μαθησιακής διαδικασίας των μικρών παιδιών και λιγότερο για τον σχεδιασμό συγκεκριμένης πολιτικής και πρακτικής.
Η συγκριτική αξιολόγηση στην προσχολική αγωγή είναι μία ολιστική, συνθετική και διαλεκτική προσέγγιση συστημάτων παροχής της σε διεθνές επίπεδο στα πλαίσια της οποίας η άντληση πληροφοριών επικεντρώνεται στην έκφραση όλων των εμπλεκομένων με κύριο στόχο την ενίσχυση της προσπάθειας για καλύτερη αποδοτικότητα και όχι του ανταγωνισμού.
Είναι μια διαδικασία αμοιβαίας μάθησης, η οποία μέσα από τη σύγκριση και ανταλλαγή συναφών πληροφοριών μεταξύ κρατών συγκρίνει, αξιολογεί και οδηγεί στη συνεργασία με στόχο την βελτίωση και τη μείωση των διαφορών της προσχολικής αγωγής σε παγκόσμιο επίπεδο.
Κύριο χαρακτηριστικό της συγκριτικής αξιολόγησης προσχολικής αγωγής είναι να οδηγήσει στη λήψη αποφάσεων στα πλαίσια της «έμπνευσης και καινοτόμου μίμησης» ώστε να διασφαλίζεται και να προωθείται η μοναδικότητα της κουλτούρας κάθε κράτους και όχι απλά ο δανεισμός και υιοθέτηση κατευθυντηρίων γραμμών ή προγραμμάτων από άλλη χώρα.
Η εισήγηση αρχικά εστιάζει στα τελευταία ερευνητικά δεδομένα της συγκριτικής αξιολόγησης της παροχής της προσχολικής αγωγής σε παγκόσμιο επίπεδο και στη συνέχεια επικεντρώνεται στις προκλήσεις και τους προβληματισμούς που αναδύονται για τον ελληνικό χώρο.