Αναστασία Ψάλτη,
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Προσχολικής Αγωγής, ΑΤΕΙΘ
Ελένη-Μαρία Κουϊμτζή,
Nηπιαγωγός, Διδάκτωρ Ψυχολογίας.
Πρώιμη ανίχνευση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών: Η ετοιμότητα των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας.
Η αναγκαιότητα της πρώιμης ανίχνευσης ειδικών μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας που εμφανίζουν κάποιες καθυστερήσεις στην ανάπτυξη έχει τονιστεί επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η ετοιμότητα των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας να αναγνωρίζουν τα προειδοποιητικά σημάδια των μαθησιακών δυσκολιών είναι ακόμη υπό αμφισβήτηση. Σε αυτήν την εισήγηση παρουσιάζονται τα δεδομένα έρευνας, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Προγράμματος Ενίσχυσης Έρευνας 2009 και χρηματοδοτήθηκε από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, με στόχο τη διερεύνηση των γνώσεων που διαθέτουν οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας σχετικά με τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, καθώς και των στάσεών τους αναφορικά με το ρόλο τους στον προσδιορισμό και την αντιμετώπιση των παιδιών προσχολικής ηλικίας που κινδυνεύουν να εμφανίσουν μαθησιακά προβλήματα στο μέλλον.
Για τη μελέτη της ετοιμότητας των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας για την πρώιμη ανίχνευση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών κατασκευάστηκε ένα εργαλείο που αποτελείται από ερωτήσεις τύπου Likert και σενάρια. Στην έρευνα συμμετείχαν 128 φοιτήτριες των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής του ΑΤΕΙΘ και του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ και 166 παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας και νηπιαγωγοί από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι γενικά οι συμμετέχουσες φαίνεται να διαθέτουν επαρκείς γνώσεις των διαφόρων διαστάσεων των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, αλλά δε θεωρούν ότι ο παιδαγωγικός τους ρόλος περιλαμβάνει και την αντιμετώπιση των παιδιών με μαθησιακά προβλήματα μέσα στην τάξη. Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση και/ή ανάπτυξη προπτυχιακών, αλλά και επιμορφωτικών προγραμμάτων που θα παρέχουν κατάλληλη εκπαίδευση στις ΕΜΔ σε παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας.