Ευθύμιος Κάκουρος,
Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Προσχολικής Αγωγής, ΑΤΕΙ Αθήνας
Η ανάπτυξη της αυτοαποτελεσματικότητας και της δημιουργικής σκέψης στα παιδιά.
Πολύ συχνά, τόσο οι γονείς όσο και οι παιδαγωγοί ενδιαφέρονται πρωταρχικά για τη σωματική υγεία των παιδιών και μόνο περιθωριακά για την ψυχική τους υγεία. Επίσης, πολλές φορές αδυνατούν να αντιληφθούν ότι το κάθε παιδί προβληματίζεται και αγχώνεται στην προσπάθειά του να επιτύχει τους προσωπικούς του στόχους και παράλληλα να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των ανθρώπων που αγαπά. Η εικόνα όμως που σχηματίζει το παιδί για τις ικανότητες και την αξιοσύνη του αποτελεί τον πιο σημαντικό παράγοντα είτε ψυχικής ευεξίας είτε αφόρητου άγχους και έντασης.
Σε ένα κοινωνικό περιβάλλον το οποίο τα τελευταία χρόνια αλλάζει με πολύ γρήγορους ρυθμούς και το οποίο γίνεται ολοένα και περισσότερο περίπλοκο και ανταγωνιστικό, οι ενήλικες που έχουν την ευθύνη της αγωγής των παιδιών προβληματίζονται ως προς τα εφόδια με τα οποία θα πρέπει να εξοπλίσουν τα παιδιά ώστε αυτά να προσαρμοστούν αποτελεσματικά στο περιβάλλον τους. Έτσι λοιπόν, στις μέρες μας η πλειονότητα των γονιών υιοθετεί την άποψη πως οι γνώσεις και τα ακαδημαϊκά προσόντα θα αποτελέσουν για τους αυριανούς ενήλικες τα πιο σημαντικά εφόδια για το μέλλον. Στα πλαίσια αυτής της συλλογιστικής και μπροστά στην αγωνία για το αύριο των παιδιών τους οι γονείς συνήθως εστιάζουν τις προσδοκίες τους στον εξοπλισμό των παιδιών τους με γνώσεις και ακαδημαϊκά προσόντα. Για την επιτυχία και ευημερία όμως των αυριανών ενηλίκων εκτιμούμε πως είναι πολύ σημαντικότερη προϋπόθεση η ανάπτυξη της αίσθησης αυτό-αποτελεσματικότητας καθώς και της δημιουργικής σκέψης.
Στα πλαίσια της παρούσας εισήγησης αναπτύσσονται οι προβληματισμοί σχετικά με τους παράγοντες οι οποίοι καταστέλλουν την ανάπτυξη της αίσθησης αυτό-αποτελεσματικότητας και περιορίζουν τις δυνατότητες καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης στα παιδιά. Παράλληλα συζητούνται οι αποτελεσματικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη των παραπάνω χαρακτηριστικών στα παιδιά.