Εισηγήτρια: Ειρήνη Ρουφίδου
Θέμα: «Κριτήρια ποιότητας στους χώρους υποδοχής παιδιών 0-3 χρόνων»
Στην εποχή μας, ο Βρεφονηπιακός σταθμός αποτελεί όλο και πιο συχνά ένα σημαντικό μέρος της καθημερινότητας των παιδιών. Το ζητούμενο που προκύπτει είναι η υποδοχή και φιλοξενία των παιδιών στους χώρους αυτούς, να ευνοεί την ανάπτυξη των παιδιών και κατά συνέπεια οι χώροι αυτοί να εξελίσσονται σε χώρους αγωγής. Βασικός παράγοντας για την εξέλιξη αυτή, είναι η ύπαρξη των κριτηρίων εκείνων που ορίζουν και εξασφαλίζουν την ποιότητα στην παροχή των υπηρεσιών στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς. Πώς ορίζεται όμως η ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών αυτών ; Ποια είναι η θέση του παιδαγωγού στον ορισμό αυτής της ποιότητας; Ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται για να μιλούμε για ποιότητα παροχής υπηρεσιών; Μπορεί να αξιολογηθεί η ποιότητα;
Στην διεθνή βιβλιογραφία παρουσιάζονται έρευνες που μελετούν την επίδραση της ποιότητας των χώρων καθημερινής φροντίδας και την επίδρασή της στην ανάπτυξη του παιδιού. Στα ελληνικά δεδομένα δεν υπάρχει σημαντικός αριθμός τέτοιων ερευνών. Στην παρούσα εισήγηση θα παρουσιασθούν δεδομένα από την γαλλόφωνη Καναδική βιβλιογραφία και θα γίνει αναφορά στη εμπειρία του Βελγίου σχετικά με τη θέσμιση κριτηρίων για την αξιολόγηση της ποιότητας στα παιδικά κέντρα όπου φιλοξενούνται παιδιά ηλικίας μέχρι τριών ετών.
Βιβλιογραφία:
Bigras, N. et Japel, C., ( 2007). La qualité dans nos services de garde éducatifs à la petite enfance, Québec, Presses de l’Université du Québec.
Bouchard, C et Fréchette, N. (2008). Le développement global de l’enfant de 0-5 ans en contexte éducatifs, Québec, Presses de l’Université du Québec.
Lalonde-Graton, M., ( 2006). Fondements et pratiques de l’éducation à la petite enfance, Québec, Presses de l’Université du Québec.
Πετρογιάννης, Κ. –E. C. Melhuish, (2001). Προσχολική ηλικία: Φροντίδα -Αγωγή-Ανάπτυξη. Ευρήματα από τη διεθνή έρευνα, Αθήνα, Καστανιώτης.